Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

tisdag 17 januari 2012

"Världens längsta konstutställning"

"Världens längsta konstutställning" skryter SL med. Tunnelbanan är ett veritabelt konstmuseum där kulturen formligen väller över lokaltrafikanten. SL:s kulturgärning är av bibliska mått:

"Det finns en lång tradition av offentlig konst i Sverige och SL var tidigt ute med satsningen på konst i tunnelbanan och så småningom även på andra platser i trafiken. 
Konsten gör att stationerna upplevs som vackrare och tryggare och den bidrar till att göra resan till något mer än bara en transport mellan två platser."

Idag när jag var på väg till jobbet kom jag att tänka på det här. jag bestämde mig för ett experiment: att fotografera all konst jag såg. Jag skulle även fotografera all reklam jag såg. Jag bestämde reglerna för mig själv: jag fick inte aktivt söka upp vare sig konst eller reklam, utan fota det jag såg längs vägen.

Så: stämmer det att SL:s tunnelbana är världens längsta konstutställning? Ja det är i så fall den sjukaste konstutställning jag någonsin utsatts för. Kolla bara här.  Metakonst på hög nivå...




3 kommentarer: