Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

tisdag 24 januari 2012

Mjuk undergång

jag håller på och läser boken Soft apocalypse av Will Mcintosh. En apokalyptisk historia om hur samhället sakta går under. Det börjar med en global konjunkturnedgång som sakta eskalerar till något ohanterbart. Den här boken är väldigt drabbande just för att den känns ganska realistisk. Inga zombies, inga aliens etc. Bara en obeveklig nedåtgående spiral. Jag blev inspirerad av att göra något av denna känsla av en mjuk apokalyps. Jag började fundera: vad är civilisation och den trygga världen för mig? Jo kaffe. Kaffet på morgonen som man dricker för att vakna till. Kaffet man dricker på jobbet med kollegorna. Kort sagt är kaffe på många sätt något jag förknippar med trygghet och stabilitet. Kaffet är ju dessutom jämt ransonerat i kristider.

Lämpligt nog hade jag just tömt ett paket kaffe. Så jag tog helt enkelt och ritade av ett tomt kaffepaket, en symbol för den mjuka apokalypsen för mig.

Det hela tog mig ungefär 20 minuter och det var rätt så mycket svårare än jag trodde. Det var liksom inte ett snyggt rätblock utan en knöglig fyrkantig påse jag skulle rita av. Slutresultatet känns dock helt ok. Jag gillar färgen.

material: ritblock och promarkerpenna.

Den blev lite skev. Och jag glömde bort att rita dit texten Gevalia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar