Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

måndag 30 januari 2012

Epic fail med promarker

Igår gjorde jag en film om en liten söt grön gubbe. Idag tänkte jag att jag skulle rita av bilden på den lilla gubben. Jag bestämde mig för att använda promarkerpennor, the tuschpenna of champions liksom. det är väldigt väldigt svårt att rita med promarkerpenna, visar det sig gång på gång. jag får liksom inte till det. Mycket frustrerande. Ärligt talat så ser det ut som en 12åring gjort den här teckningen. Jag måste kolla upp hur man egentligen förväntas använda de här jäkla pennorna. Men tills dess så kämpar jag vidare. Förr eller senare så måste jag väl ändå lära mig? Eller?
Hur som helst: detta misslyckade alster tog över 20 minuter, nästan 25, dvs lika lång tid som filmen igår. Suck.
Här är foto, avritning och stopmotion (kommer snart). Håll till godo så tar vi nya tag i morgon.
Lilla gröna gubben från igår

Dagens misslyckade avritning.


2 kommentarer:

  1. Först måste jag påpeka att jag inte håller med. Det är ju en elegant avbildning av lilla gubben! Men jag förstår vad du menar - pennorna är lite kladdiga. Kan inte tricket själv. Men det ser ut som att du inte använt den allra minsta spetsen så mkt? Av vad jag lärt mig så kan man med fördel göra skuggnigar eller texturer med den. Så skuggningarna på din gubbe kunde kanske gjorts med skissat rutnät mha den minsta spetsen för att få färglagrena att se mindre flytande ut?

    Kul att följa dina projekt!

    SvaraRadera
  2. Tack isa!
    Jag tog och testade lite olika tekniker och det verkar som om det bästa är att jobba med små ytor i taget och med flera nyanser, så det blir lite som att lavera med akvarell. Vått-i-vått. På så sätt flyter nyanserna ihop mer. Ska testa det nästa gång. Innan jag testade med den här "nya" tekniken så var jag i begrepp att dagens konstverk skulle vara en film där jag eldar upp pennorna som straff för att de är då dåliga på att avbilda det jag vill.

    SvaraRadera