Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

fredag 6 januari 2012

Fruktkranium

Det är ju inte var dag man snidar i frukt. Faktum är att jag aldrig gjort det tidigare. Det är lite av charmen  med detta projekt: att utforska sin kreativitet och att våga misslyckas. Det här kraniet blev ju inget mästerverk men jag har för första gången snidat i materialet äpple!
En läskig grej med äpplet är dess storlek: jag kunde inte låta bli att associera till ett barn när jag var klar med skallen. Det får bli ett Pumpakranium nästa gång. Eller ett vindruvekranium (tomte).

Det tog ungefär tjugo minuter att bli klar. Det svåra var att äpple är ett skört material så man var tvungen att vara väldigt försiktig. Jag kunde inte vara så detaljerad som egentligen hade velat. Nåväl, här har ni mästerverket .

Halvprofil.

Mer halvprofil. Inser att jag aldrig tog kort från andra hållet. Jaja, du är det för sent för det.

Rakt framifrån.

Mums vilket smaskigt kranium!

4 kommentarer:

  1. Du får prova nån gång med nån mjukare och mindre spröd frukt, typ banan. Då blir det nog mer skulptera än skära, men... skulle vara intressant att veta hur det gick.

    SvaraRadera
  2. ja. jag har även funderat på lättkokt potatis. kanske funkar?

    SvaraRadera