Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

torsdag 1 mars 2012

Ny månad, ny banner, nytt liv?

Nåja, inte nytt liv, men ny banner i alla fall.
Det har nu officiellt blivit en tradition att byta banner varje månad och den här gången tyckte jag att det var dags att göra något som jag bestämt mig för att prova på inom ramen för projektet. Nämligen den lates utväg: collaget. Jag har egentligen rätt svårt för collage, för jag tycker att det är ett slappt sätt att skapa något.

Ungefär som att göra en remix på någon annans låt: "oh, titta här har ju någon tagit en massa asbra foton, om jag bara lägger ut dem bredvid varandra så är jag nästan lika talangfull som hen är!"

Knappast va?

I det här fallet är det mer någon sorts kannibalism: jag gör ett collage av saker jag själv har gjort. Lite slappt kanske, men det är i alla fall inte på bekostnad av någon annan.

Hur som helst. jag tyckte att det var dags för collage och jag har använt mig av de grejer jag gjort under året hittills. Tyvärr har jag sparat långt i från allt, men jag tycker ändå att det blev en rätt fin banner av det hela. Förutom att den ger intryck av att jag bara gör teckningar och målningar, men det är ju svårt att få med filmsnuttar på en bild, kanske?

Vad tycker ni? Är collage ett slappt sätt att skapa saker?

Mars månads banner.

7 kommentarer:

  1. Som du säger, att slänga ihop ett kollage av andras grejjer känns lite för 'lätt', Men om man gör egna grejjer med avsikten att göra ett kollage av dom så kan det väl vara rättfärdigat?

    SvaraRadera
  2. jo jag tycker nog det också. fast det är onekligen en enkel väg ut. särskilt som jag egentligen hade en roligare idé för mars månads banner. får bli nästa månad istället.

    SvaraRadera
  3. Ett collage kan ju användas som teknik för att få ut något nytt och annorlunda fort. Det känns då lite möjligen halvruttet, skamset och billigt. Men om man har en djupare tanke, ett syfte och lyckas få fram en synergieffekt så kan det vara riktigt coolt. Typ såhär: http://circlecube.com/2007/02/marilyn/.

    Ditt collage tycker jag fångar en viss känsla. Typ, 'det här har jag lyckats med under 2 månaders tid'. Helt klart passande och du får tummen upp av mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollage är som att runka. Funkar, men det är inte på riktigt.

      Radera
  4. jag känner mig i och för sig nästan alltid halvrutten, men tackar Ola!

    PS: jag ger mig, det där collaget var riktigt finfint!

    SvaraRadera
  5. hen, ja. tänkte jag skulle prova på hur det funkar. funkar rätt bra.

    SvaraRadera