Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

fredag 2 mars 2012

BU!!! Nu blev du rädd va?

Idag blev det lite 1800talsgotik. Ni vet, hedar, mystiska ljud och ljus, jättekusliga monster och uppväckande av de döda. Det är snyggt, prydligt och kvinnfolket vet vart de hör hemma: i armarna på en hjälte iförd cylinderhatt. Jag tycker den typen av skräck är ganska så gullig, till skillnad från exempelvis CJ Håkansson, som ärligt talat skrämmer skiten ur mig.

Dagens bild kommer kanske inte vinna några priser för någon oerhörd nyskapande och provokativ råsop-i- mellangärdet-på-samhället-konst, men man kan ju inte alltid bajsa på Musse Pigg-statyer?

jag hade en idé om ett läskigt träd, men halvvägs in i teckningen kom jag på att det nog skulle vara två träd och att de skulle vara negativer av varandra. Dessvärre hade jag lagt ner för mycket detaljpill på det svarta trädet, så det blev svårt att få till en kopia utan att lägga halva dagen på teckningen. Det fick bli något som någorlunda liknade det första trädet istället. Överlag är jag väldigt nöjd med den här teckningen, jag tycker att den skulle passa som illustration i en novellsamling eller så: "Dödens dunge" skulle novellen kunna heta och handla om en mystisk plats som inger skräck och ångest och där det döljer sig en fruktansvärd hemlighet.



PS: tiden rusade iväg och jag tog visst trekvart på mig, ser jag nu. oops.

4 kommentarer:

  1. Jag postade ett svar förut, men det verkar ha försvunnit. jag försöker igen: Tack så mycket! Jag är själv nöjd som sagt. Kanske dags för lite viktoriansk skräck-tema? vi får se.

    SvaraRadera
  2. Mer vackert än kusligt tycker jag, kanske för att jag hela mitt liv har vägrat läsa skräckböcker och titta på skräckfilmer. Är liksom inte tränad på bildspråket.

    Snyggt hur som helst!

    SvaraRadera
  3. kusligt vackert kanske?

    tack syster!

    SvaraRadera