Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

söndag 4 mars 2012

Det blev ingen viktoriansk gotik, det blev en Baobab

Jag kollade, eller min son kollade, på barbapapa i morse. I ett av de avsnitt där de är i Afrika förekommer ett baobabträd. Historien är lätt bizarr (som vanligt med barbapapa) och slutar med att de klär baobabträdet till julgran. Jag har sedan jag var barn varit fascinerad av baobabträd. Första gången jag stötte på ett sådant var i ett Finn och Fiffi-album. Finn och Fiffi är egentligen äventyrsserie för barn men med mycket märkliga inslag av UFO:n, drömvärldar och dylikt. Jag kan ha varit 5-7 år kanske. När jag så idag såg ett sådant igen tänkte jag att jag kastar gotiken över bord och ritar ett träd istället.

Baobabträd ser ju jäkligt roliga ut. Lite som en elefant som förvandlats till ett träd, tycker jag. Tydligen är de så fulla med vatten att man kan använda dem som vattenreservoarer. Helcrazy!

När det var dags att rita trädet så kunde jag inte komma på vad jag skulle använda för teknik och material. jag tog fram tuschpennorna först, men sedan kom jag på att jag skulle köra med sådana här fina oljekritor som man använda i skolan. Efter lite velande fram och tillbaka beslutade jag mig för ett svartvitt träd. Det blev OK, inte mer tycker jag. en av de kvaliteter som teckningen har är att den skulle passa in väldigt bra i ett Fantomenäventyr, tycker jag. I övrigt blev den lite för platt och tråkig. Det var svårt att få volym i trädet så att säga. Sedan glömmer jag jämt bort att den pennan jag använder för att rita feta linjer tar åratal på sig att torka, så jag har kladdat en hel del. Skit samma, här är dagens konst: en Fantomen-baobab!

Jag filmade med time lapse också. Konstigt hur det alltid ser snyggt och proffsigt ut på filmen, men hafsigt och slarvigt på fotot. Märkligt.

2 kommentarer:

  1. Läste vid något tillfälle en sägen om varför Baobabträdet ser ut som det gör. Det var så att trädet var så stöddigt (minns inrte varför eller på vilket sätt det var stöddigt men stöddigt var det) att guden en dag tvärtröttnade och bestämde att från den dagen får Baobabträdet växa upp och ner...

    SvaraRadera
  2. haha, aaaah, såklart! vilken bra förklaring!

    SvaraRadera