Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

torsdag 22 mars 2012

Datalagringsdirektivet

I och med att de ryggradslösa har röstat igenom direktivet i Sveriges riksdag händer två saker: vi lever du defacto i en polisstat och jag kommer förmodligen aldrig att rösta igen. Jag antar att både det förstnämnda och det sistnämnda är i linje med asens agenda för så så vis slipper de ju bekymra sig om att en låtsas ha för avsikt att uppfylla medborgarnas krav. Jag har tidigare gjort grejer som har med övervakning att göra och medan det ännu är tillåtet att ha åsikter som inte överensstämmer med maktens så fortsätter jag väl. Man vet aldrig när det blir förbjudet.

Dagens konst är ganska så hafsigt framställd, men faktum är att konsten i sig är sekundär idag. Låt mig berätta.

Jag har tagit fram tre stycken skisser på knappar, ni vet såna där med en säkerhetsnål på baksidan, som används när man sätter fast den i kläderna. Det jag tänker göra är att jag kommer att beställa knappar med ett av motiven från idag (fast tillsnyggat såklart så att det blir tjusigt och proffsigt). Jag tänker beställa etthundra stycken. De går loss på ungefär 350 spänn. Sedan lägger jag ut dem på tunnelbanan och på stan och hoppas att någon plockar upp dem och använder.

Själva bilderna på knapparna ska symbolisera övervakning. Utöver bilden ska det stå "ÖVERVAKAD". Det tycker jag är ganska kul och talande. Vilken av de tre ska jag designa i photoshop och lämna in på tryck, tycker ni?

Till sist: jag hoppas att ni som läser den här bloggen kämpar för att de här sjuka, vidriga nya lagarna och reglerna som tar sig in i vårt samhälle ifrågasätts och stoppas. Sluta posta bilder på era middagar på fejjan, lägg den tiden till att skriva till riksdagsmän och eu-parlamentariker och be dem att ta reson. Snälla. Jag vill inte att min son ska växa upp i en diktatur.

1 kommentar: