Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

fredag 16 mars 2012

You wouldnt download a car!? Fildelning

Jo, om jag bara kunde skulle jag det.
Fildelningshysterin eller snarare fildelningshatarna eskalerar sitt beteende. När jag var liten gjorde vi blandband och delade ut till polarna, men inte blev man utlämnad till USA för det.

Man undrar hur mycket politikerna får i sina egna fickor av megaföretagen som vill stoppa det här till vilket pris som helst.

Jag tror att vi måste ta tag i det här på flera olika sätt. Dels inse att det inte är OK att företag får diktera villkoren och att utifrån den insikten påverka politiker åt andra hållet. Kan megaföretagen utöva påtryckningar så kan väl vi göra det också? Jag tror också att det finns andra saker att göra. Man kan exempelvis göra kultur själv och dela ut den gratis för att på så sätt desarmera eller i alla fall minska megaföretagens kulturprodutionsövertag.

För att återgå till blandbanden så har jag gjort några egna sådana, fast bara med min egen produktion och i form av cd-skivor. Jag inser givetvis att det jag gör inte på något sätt kan konkurrera med proffsens grejer, men det här är ett ställningstagande, inte ett försök att konkurrera ut Universal studios.

Jag tog tio bilder av det jag gjort tidigare under året och brände över dem på cd-skivor. I morgon ska jag lägga ut dem lite här och där ute på stan. Fildelningen är ett faktum! Och alla får sprida vidare och använda det jag gör. Med vissa undantag (se bloggens sidfot.)

Fildelad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar