Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

lördag 3 mars 2012

Streetart Gatukonst Nedskräpning, eller vadå?

Här om dagen satte jag ihop ett litet demonstrationståg som ni vet. Idag var det dags för gubbarna att gå till aktion. I egenskap av demonstrationssamordnare så bestämde jag mig för att de skulle ner till den lokala gallerian. Sagt och gjort, jag gick ner till den nu på morgonen. Jag ska villigt erkänna att jag var nervös, för det vore jäkligt pinsamt att bli påkommen av ordningsvakter. Särskilt som jag inte direkt är purung längre.

För att öva lite så lät jag en av gubbarna stå på en parkbänk i närheten. Det gick bra.

Sedan var det då dags att gå loss inne på gallerian. Eftersom det är tidigt på morgonen så var det väldigt folktomt, men jag var rätt nervös ändå. Jag satte upp den första vid en av ingångarna. Just den här ingången är ganska sparsamt använd, men jag tyckte att det var bättre att sätta den där istället för att kanske bli konfronterad vid en av de större ingångarna. Dessutom tror jag att den får vara kvar lite längre här.

De andra gubbarna ställde jag i trapphuset på två olika våningar.

Gubbarna på väg till jobbet.

Vid parkbänken. LYD!

Den sparsamt använda entrén.

Hej! Köp dig lycklig! Du vet att du vill!

Trapphuset

Lyd, motherfucker!


Tjena! Här har du två förslag från oss. I all omtänksamhet givetvis.

Är detta skadegörelse? Jag skulle säga nja. Inte mer än att slänga papper eller bananskal inne i gallerian. Limmet jag använde är inte världens bästa så det är en ganska smal sak att pilla bort gubbarna. Jag tror inte att gallerian i fråga lider någon skada av detta, faktum är att jag tycker att gallerior är ganska trevliga. Det stora problemet är ju överkonsumtion, inte att saker man behöver finns lättåtkomligt.

Samtidigt fick jag chansen att komma med lite åsikter om vad jag tycker är rätt och fel.


Det ska bli kul att se hur lång tid det tar innan de försvinner. Antar att de är borta inom ett par timmar.

3 kommentarer:

  1. Fett! Heja Eric! :)

    SvaraRadera
  2. Update: jag gick ner i gallerian nu på eftermiddagen. Inte en enda av mina små demonstranter var kvar. Föga förvånande kanske. Hoppas att många såg dem innan de försvann på ny äventyr!

    SvaraRadera