Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

måndag 19 mars 2012

Mera 2D, nu i 3D

Gårdagens 3D-övning var väldigt rolig så jag efterlyste fler förslag på 3d-ifieringsgrejer. På fejjan fick jag det här förslaget:
Le nympheas blanc av Monet

Det var en lagom utmaning. Inte vad gäller färgerna såklart, den här målningen är ju ett mästerverk. Titta bara på ljuset! Magiskt. Utan för att den så tydligt är uppdelad i rummet med förgrund, mellan och bakgrund. Jag tittade en stund på de olika elementen och när jag var klar med ungefär hur jag skulle gå tillväga så hade redan över tio minuter gått! Panik! jag fick slänga ihop de olika delarna lite snabbt, skissa upp dem och sedan blaska på med lite grönt. Därefter klippte jag ut dem och monterade med sunkigt limstift som är mer eller mindre uttorkat. Tur att jag slänger dagens mästerverk om en stund för det faller nog samman av sig själv snart.

Här är resultatet:

I rätt vinkel.
I fel vinkel
Det här är ett otroligt kul och lagom knepigt sätt att hantera mästerverken. Man slipper få ångest för att de inte är identiska med förlagan och man får en liten perspektivlektion på köpet. Rekommenderas! Det tar dock rätt lång tid om man ska får det bra, antar jag. Eller så är jag bara en klåpare?

2 kommentarer:

  1. Snabbt agerat! Och snyggt jobbat på bara 30 minuter. Jag tänkte direkt på den här målningen när du efterlyste fler 3D -> 2D utmaningar. Kul att du antog utmaningen.

    SvaraRadera
  2. haha, tackar!
    jag är rätt nöjd, men det vore kul att prova med lite mer tid, säg ett par timmar. Då kunde det bli riktigt bra, tror jag!

    SvaraRadera