Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

lördag 24 mars 2012

Skönhetsideal då och nu

DN har en artikel som handlar om en konstnär som photoshoppat en massa gamla målningar som föreställer kvinnor. Hennes photoshoppningar var egentligen ganska tråkiga: inte tillräckligt extrema, men idén var väldigt rolig tycker jag. I min bokhylla har jag en bok som heter Atlas över mänsklighetens historia, där en liten stenstatyett från jägar-samlarstenålder finns fotograferad: Venus från Willendorf. Det är en gudinna tror man och hon har, för att uttrycka sig milt, en frodig kropp. Jag bestämde mig för att sno idén från dn-artikeln. Jag ritade av Venus och gjorde om hennes kropp till något lite mer modernt. De övriga proportionerna ändrade jag dock inte, vilket gav henne ett jäkligt märkligt utseende. Kolla bara:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar