Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

måndag 5 mars 2012

Linnés förlorade verk

Jag var på auktion här om veckan. Där fanns en sån där kista med en massa grejer som man fick köpa mer eller mindre osedda. Jag ropade in den efter en mindre batalj mot en man med hotfullt utseende som tycks ha tagit emot bud per telefon. Han hade en öronsnäcka som han verkade lyssna på medan han budade emot mig. Då jag är en tävlingsmänniska så vaknade instinkten: den här kistan skulle lbi min!

Till slut vann jag över honom, men han tittade olycksbådande och vi skiljdes åt med orden: "Vi kanske träffas igen, Herr Idebro".

När jag kom hem så upptäckte jag att kistan till största del innehöll gamla maskätna böcker och dokument av olika slag. Utan större värde. Jag blev besviken, men innan jag var klar med inventeringen hittade jag en portfolia i läder med tydlig patina, men som trots sin tydligt höga ålder tycktes ovanligt välbevarad. jag öppnade och hittade en mängd teckningar som av allt att döma är gjorda av ingen mindre än Linné! Detta är en av dem: Visst är den vacker?


Jag tror att... vänta, det är någon som bankar på min dörr. Vem kan det vara så här sent på kvällen? Märkligt. Ett ögonblick, jag ska bara se efter vem det är....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar