Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

tisdag 14 februari 2012

Terrorhotet

Mer politik! Ja, hurra!!! viktiga saker som visualiseras i form av konst! YES!!!

Vi känner ju alla till det allvarliga terrorhot som sverige befinner sig i? Det vimlar ju av självmordsbombare och det går knappt en vecka mellan bombdåden. Då kan man ju förstå att staten ökar möjligheterna till övervakning av sina medborgare. Får vår trygghets skull såklart. Vad skulle det annars kunna vara?

Eller vänta nu. Vimlar det av terrordåd i sverige? Senast var 2010. Innan dess var det väl någon gång på 70talet då Röda arméfraktionen sprängde Västtyska ambassaden? Så två terrordåd på 40 år skapar incitament för ytterligare tvångsmedel. Kolla bara in den här elastiskt hållna formuleringen: "Vid behov kan regeringen komma att överväga åtgärder för att undanröja hinder för en effektiv och modern myndighetssamverkan". Kontentan är väl att de när som helst kan göra vad som helst för att sätta dit folk.

Det roliga är att övervakning bara har en effekt: räddare medborgare. Terroristerna verkar ju kunna spränga sig själva och andra i luften ändå. Så man undrar ju vad detta egentligen handlar om? Jag tror ju det handlar om att skapa rädda människor som därigenom blir lättare att valla runt utan protester.

Som en hyllning till den ur preventivt syfte meningslösa kameraövervakningen så har jag ritat av en sekvens av den darriga filmen som visar den fiaskoartade självmordsbombningen 2010. Bilden tog jag härifrån: http://www.youtube.com/watch?v=66q6im98BgY&feature=related

och bilden ser ut så här:
Jag försökte få till suddigheten och grovkornigheten med min tolkning gjord med pastellkrita. Den blev hyfsat bra tycker jag, även om det kunde ha tagit lite kortare tid än 25 minuter att få till det, kanske:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar