Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

lördag 11 februari 2012

Friendly fascism. Eller att koka en groda

Hur kokar man en groda? Genom att släppa ner den i en gryta kallt vatten. Först därefter ställer man grytan på spisen. Grodan är så korkad att den inte märker den gradvisa upphettningen av vattnet: den vänjer sig allt eftersom. Till slut är det för sent och grodan kokas.

Hur får man människor att acceptera förändringar? Genom att införa dem gradvis. Till exempel genom att införa lagar som undan för undan tränger bort och förminskar deras rättigheter. Att göra det i ett stort steg går inte. Men gradvis, lite i taget. Kanske till och med backa på sina förslag ibland. Då kokas vi precis som grodorna. jag har en obehaglig känsla av att vi är mitt uppe i att bli kokade.

Sakta men säkert pressas vi till att bli docila kreatur. Likt en fårskock. Idag åkte jag tunnelbana från Liljeholmen till Zinkensdamm. Jag såg, och tog kort på, minst 30 kameror. Kameraövervakning för DIN trygghet. Eller? Är det kameraövervakning för någon annans skull? Jag vet inte, men jag får känslan av att något otrevligt händer. Och det gör mig faktiskt rädd.

Dagens konst är abstrakt, men jag har försökt fånga min känsla av ett gradvis ökat förtryck från staten. Som vanligt när jag gör abstrakta grejer är det mina gamla fina vänner torrpastellkritorna som gör jobbet. idag tog det bara en kvart att bli klar och motivet är väl inte direkt originellt, men jag tycker ändå att det illustrerar den maktlöshet jag känner inför övervakning och andra metoder från makten.

Jag smackade i ordning en film också. Den kommer här:


Slutligen då: idag är det ny vecka. ytterligare en pingvin blir överkryssad. Yey!!!! Nu är det snart bara 10 månader kvar av projektet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar