Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

söndag 12 februari 2012

Området kameraövervakas för din säkerhet

Jaja, det är så tråkigt med politik, men det är politiktema i bloggen just nu.

Som jag skrev igår så såg jag minst 30 övervakningskameror mellan Liljeholmen och Zinkensdamm. Jag var kameraövervakad praktiskt taget hela vägen mellan hemmet och Zinkensdamm. Helt sjukt när man faktiskt tänker på det. Kamerorna är överallt. Man anför trygghet som argument. Men är det inte så att väldigt många råkar illa ut hemma? Vart går gränsen för övervakningen? Det vet vi nog inte ännu, men jag läste en artikel i the Guardian tror jag för ungefär ett år sedan. Tydligen har man satt upp CCTV-kameror i lägenheter där människor med sociala problem bor. Om de ska få bidrag så måste de gå med på att bli övervakade i hemmet. För deras egen trygghet kan man väl anta. Du nya sköna värld blandat med 1984.
Vad är nästa steg då i vår vänliga fasciststat? Det får vi nog se snart.

Som en hyllning till övervakningssamhället så ritade jag en liten teckning där kameror övervakar varandra...

Kolla och mysrys. Men kom ihåg, det är ju för din egen trygghet och om du inte har något att dölja, varför är du då så rädd för det här? va? va? va?



2 kommentarer:

  1. Hej Eric,
    Den här coola vill jag gärna köpa.
    /Anna Stam

    SvaraRadera
  2. härligt!jag tar med den i morgon till jobbet.

    SvaraRadera