Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

fredag 6 april 2012

Slaine- Lord of misrule

... heter ett Slaine-album jag köpte igår. Slaine är en keltisk sagokung som förvandlats till moder jords kämpe. Han skickas fram och tillbaka i tiden för att stoppa gudinnans fiender. Den här gången har han skickats till england på 1140-talet. Han tar rollen som den behornade guden Robbin, som har ett "merry" följe med sig. I storyn dyker hans gamla fru Niamh upp, i egenskap av en nunna. Jag valde att rita av Slaine när han förvandlat sig till någon sorts flygvarelse och hälsar på Marion (som Niamh heter i den här världen) när hon ligger och sover. Marion/Niamh är en krigardruidinna som har blivit återfödd som nunna i 1140-talet. Hela storyn handlar om hur blodguden (som gillar skam, skuld och underkastelse) har tagit matken över england och över gudinnan.

Låter det virrigt? Tja Slaine-äventyr brukar vara ganska knepiga, men väldigt bra. Här är bilderna. Först min teckning. Jag tycker att jag fick till flödet väldigt bra och även skuggningarna är jag hyfsat näjd med. Niamh är snygg också. Som vanligt fick jag tidsbrist, dessvärre, Slaines ena arm är helt ofärdig.:


Den behornade guden Robbin

från albumet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar