Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

måndag 16 april 2012

Gubbnäsa!

Jag är sjuk idag. Lämpligt nog i bihåleinflammation, så näsans förbannelse tycks vila över mig och min familj. I helgen fick frun en smäll på träningen och idag är det min tur. Näsan kanske är sur för att jag kallar den själens byrålåda? OK, näsan, DU får vara själens spegel!

Jag ritade en gubbnäsa nyss. Det var en näsa som fanns på internet och som vanligt kände jag mig tvingad att rita ett ansikte runt omkring. Tyvärr ser gubben skitsur ut, medan orginalets (hittar ni det?) ansikte är snällt. Det spelar dock ingen roll, för jag tror mig förstå hur en näsa ser ut. Tidigare har jag nog ritat dem mer eller mindre tvådimensionellt, lite som en kubistisk Picassomålning, ni vet? Där ansiktena är framifrån medan näsan är i profil. Nu har jag inte gjort riktigt sådana misstag, men åt det hållet i alla fall. Men det verkar ju, hör och häpna som om även näsan följer med i ansiktets övriga rörelse när det hamnar i 1/4, 1/2 och 3/4-profil. Det här ansiktet är nästan rakt framifrån och då är ju rimligtivs även näsan det. Kolla bara:

Här är gubben



Och här är hans näsa

  

Det tog väl ungefär en kvart att rita honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar