Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

söndag 22 april 2012

Kina + Centern lika med sant???

Här om dagen berättade Annie Lööf att Kina kanske inte alls är en diktatur och att Kina mycket väl kan tänkas vara en vapenkund till Sverige. När vi trodde att det inte kunde bli smutsigare liksom...


– Jag tror att det är väldigt svårt att ställa upp ett strikt diktatur- eller demokratikrav i vapenexportlagstiftningen. Det är väldigt svårt att göra den definitionen. Vad är Kina till exempel?

Ja du Annie, jag vet inte.. En diktatur där man avrättar tusentals varje år kanske?


NU backar hon visserligen, men förmodligen bara för att en del inte riktigt höll med om att Kina är en demokrati. För alla vet ju att så länge det är marknadsekonomi, så MÅSTE det väl vara demokrati! Eller hur...

För att hylla det potentiellt lyckliga äktenskapet mellan marknadsliberala Centerpartiet och det minst lika marknadsliberala Kina så har jag gjort en liten tavla. Tavlan föreställer ett av levrat blod (fejk den här gången, det är akrylfärg) rödbrunfärgat Kina, med Centerns glada logga i en lite murrigare och mer diktaturanpassad grön färg mitt i mittens rike.  Grattis, Centerpartiet! Har den äran Kina!

Klicka på demokratin för att den ska bli större!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar