Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

torsdag 24 maj 2012

Paul Mccarthy!

Är en av de roligaste moderna konstnärerna. Kolla på bara in den här bildgooglingen!
Gamle Paul gillar inte konsumtionskulturen som genomsyrar, eller snarare är grundbulten i samhället. Jag är inte heller överdrivet förtjust i den och ikväll när jag satt och klurade på dagens mästerverk så kom jag på den där kassen med kasserade leksaker jag fick av en arbetskamrat (Tack Veronica!!!). Det är alltså en hel påse full med leksaksdjur och gubbar som hon städade undan för ett tag sedan och som jag fick för att göra ett konstverk av. Här har vi ju liksom definitionen av konsumtionskultur, med den lilla avvikelsen att jag fick ärva grejerna.

På tal om det så funderar ju tv-spelstillverkarna nu på att förbjuda eller omöjliggöra second handmarknad på tv-spel. ja. det är sant.

Allt det här kom jag att tänka på  och jag insåg att det var dags att göra något av plastdjuren, nämligen en skulptur som kan symbolisera en hel massa grejer:
- masskonsumtion
- slit och släng
- att omöjliggöra andrahandsmarknad ( i detta fall genom att limma ihop allt till en klump).




Jag är extra nöjd med att Kajsa Anka och Bart Simpson är högst upp i leksakspyramiden. Som en härlig bonus lyser Barts ögon medelst lampa och batteri (går ej att byta ut).

Den gode Paul brukar hälla ketchup på sina grejer när han kör performance. Jag funderade på att göar det samma med den här , men kom på att det blir lite väl mkt copy cat. Däremot så finns skulpturen kvar. Jag är inte färdig med er ännu, plastgubbar!
Som en liten avslutning kan jag ju säga att påsen fortfarande är till 2/3 full med prylar. Så det kommer mera, ompa ompa ompa ompa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar