Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

tisdag 8 maj 2012

Drömmen- fotografiet

1: Inatt drömde jag en märklig dröm: jag vaknade och kollade klockan. Sedan insåg jag att jag drömde och vaknade därefter för att se vad klockan verkligen var, nämligen 06.20. Därefter insåg jag att jag drömde och sedan så vaknade jag på riktigt och såg att klockan var 05.18. Jag vet inte varför den här metadrömmen gjorde sånt intryck, vanligtvis  bryr jag mig inte om vad jag drömmer, förutom som rent kuriosa. Den här drömmen fastnade dock. Inte för att jag tror att den har någon speciell betydelse, men ändå.

2: ikväll var familjen och hälsade på några vänner. Vi grillade. Det var gott. På väggen satt ett fotografi som föreställde en vägg som var målad med naivistiska ansikten och kroppar. De var väldigt hotfulla på olika vis: de bar knivar, hade igensydda ögon etc. Väldigt obehagliga när man väl tittade lite närmare på dem.

3: På väg hem gjorde min hjärna en koppling mellan drömmen och fotot. På något vis, jag kan inte förklara hur, associerade jag de här två sakerna med varandra och jag insåg att jag hade ett 30minuterskonstupplägg här. Dagens verk är en ballong som svävar framför en hotfull grönblå bakgrund. Ballongen är även ett avhugget eller förkrympt huvud. På något vis är detta en dröm-fotografimashup. Jag är väldigt nöjd med idén och delvis även utförandet, även om jag hade hoppats att ballongens röda färg skulle ha hunnit torka mer innan jag lade på ögon och mun.

drömmen- fotografiet

2 kommentarer:

  1. Jag är lite sugen på att lära mig "lucid dreaming", det verkar sjukt coolt!

    SvaraRadera