Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

fredag 6 juli 2012

Råttorna- utmarscherande

jag bläddrade i en bok om kreativitet idag. Den var väldigt intressant. Bland annat så fanns det som vanligt en massa metoder för att få igång kreativitet: de sex hattarna, provokation etc. En av metoderna var väldigt rolig tycker jag. Den går ut på att man bläddrar i en bok och tar fram två slumpmässigt valda ord, som man sedan sätter ihop eller gör något nytt av. Låt säga att man får upp kaffekopp och flygande, så kanske man börjar ta fram en koncept för hur man ska kunna leverera drycker genom luften eller hur man genom att dricka kaffe kan ta del av resereklam, eller vad man nu kommer fram till. Allt beroende på kontext såklart.

Jag bestämde mig för att göra en teckning på samma sätt, så jag tog fram PC Jersildmästerverket En levande själ. En av de bästa böckerna någonsin. Rekommenderas mycket starkt. Jag slog upp två slumpmässiga sidor och satta ner fingret på sidorna utan att tjuvkika. Orden som kom upp var de i sammanhanget väldigt tursamma Råttorna- utmarscherande. Att få ihop ett verk av dessa två var ju givetvis en smal sak:
Ilskna råttor på straffexpedition

Bilden föreställer råttorna Pip och Zikka som tillsammans med resten av Slagstyrka Riva-slita-klösa-bita marscherar ut för en straffexpedition mot husets katter som blivit allt för kaxiga och ätit upp en av klanmedlemmarna. Stackars Krafs hade inte en chans, hon blev uppträngd i ett hörn och trots hjältemodigt försvar så fick hon sätta livet till. Det här kan givetvis inte ske ostraffat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar