Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

onsdag 11 juli 2012

Pilgiftsgroda

Herr groda


Idag var vi på fjärilshuset och medan resten av familjen sover lunch så ritar jag vad jag såg där. Ja, inte allt såklart, men höjdpunkten, nämligen de otroligt söta och porslinslika pilgiftsgrodorna. De finns i flera olika färger, men jag fastnade mest för den blåa lilla gynnaren. Jag tog och skissade av en bild på herr blå och ritade sedan i konturerna med Faber Castell artist pen. Den med penselspetsen. Jag gillar de svepande linjer som blir när man ritar med den pennan.

Sedan kom jag till prickarna, som jag ritade med en Pilot Sign pen. Det var här problemen började: den här pennan skapar enormt djup svärta, men tar tusen år på sig att torka, så när jag suddade ut blyertslinjerna drog jag med mig en massa halvtorr tusch. Suck! Hur som helst.

Grodan är blå. I olika nyanser. Jag övervägde först akvarell, men kom på att jag har en ask med färpennor liggandes. Jag testade dem istället. De funkade helt ok, men den här porslinsytan, helt slät, var svår att få till, trots att jag jämnade ut det med en sån där pappersrulle som man använder till blyerts (minns inte vad de heter). Därefter tog jag poscapennan och började kladda på blänk. Tyvärr drog poscan med sig både tuschen OCH färgen, så de ställen som skulle vara vita blev istället blå-grå.  Suck igen.

Då kom jag på att jag kunde ju måla över det hela med akrylfärg, vilket jag gjorde.

Det blev väl rätt ok, men jag tycker att grodan ser lite.. platt ut.

Kul i alla fall att använda olika tekniker och att rita grodor, som är söta, och i det här fallet, fullständigt livsfarliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar