Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

måndag 2 juli 2012

I arla morgonstund- en blyertsbläckfisk

OK, nu är alltså klockan halv fem och jag har suttit med den här bläckfisken i nästan en timma. Jag vet, projektet heter 30minuterskonst och det här tog nästan en timma. Men om man går upp halv fyra på grund av att ens son prompt skulle sova i "stora sängen" för att sedan kasta sig av och an så till den milda grad att jag gav upp och gick och satte mig i vardagsrummet, så tycker jag att man har rätt att bryta lite mot regelverket.

Jag tycker som sagt om bläckfiskar. Ända sedan jag som späd 10-11åring köpte en bok som Jaques Costeau skrivit om bläckfiskar så har jag varit hooked. Bläckfiskar, särskilt de 8-armade, är så sjukt coola. Ryggradslösa djur som är obehagligt smarta, som kan sträcka ut sin kropp till oigenkänning, regenerera, som kan ändra färg och som dessutom kan skjuta bläck! Det är ju helt klart mer intressant och osannolikt än något som någon kan komma på ur fantasin. Säg det fantasymonster eller den sci/fi-antagonist som har så många häftiga förmågor!

Här är den i alla fall, en bläckfisk i blyerts, men med konturlinjer ritade i tusch.

Senjor bläckfisk. Klicka (som vanligt) på bilden för stort format






Jag är nöjd med den här liraren. Jag tycker att vissa delar inte är genomarbetade nog, och hade jag varit lite piggare så tror jag att skuggningen hade blivit lite bättre. Framför allt högra tentakeln i nederkant kunde ha blivit bättre skuggad. Däremot gillar jag övriga armar, framför allt den i mitten, med sugkopparna. Och att jobba med både tusch och blyerts var en höjdare.

2 kommentarer: