Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

onsdag 25 juli 2012

Here lies Les Moore

Revolversnubbe

 Jag funderade lite på vad jag skulle hitta på och kom fram till att en snigel till kanske vore lite att ta i. När jag klurade på vad jag skulle rita så tänkte jag på det engelska ordet för snigel, slug. Slug betyder ju även kula i betydelsen blykula som man skjuter från vapen. Därefter var steget inte så långt till en av de roligaste gravstenstexterna från vilda western:

Here lies Les Moore
Four slugs from a .44
No Les
No more

Detta är alltså en autentisk gravsten som stackars les fick rest över sig efter en eldstrid i staden Tombstone. 

Jag bestämde mig för att rita en gunslinger from the old west. När jag kollade runt för att hitta lite referensbilder så stötte jag på ett väldigt udda foto, nämligen på en revolverman som inte poserar med sina vapen eller ligger död utanför sheriffkontoret, utan en revolverman som gjort illa benet. Han kanske har stukat det när han klev av sin häst? Rervolvermannen i fråga hette Clay Allison och var fullständigt bindgalen efter att ha fått en smäll i huvudet, som tycks ha medfört vissa för omgivningen jobbiga personlighetsförändringar.

 Jag har ritat honom helt monokrom och jag är väl hyfsat nöjd. Det är svårt att rita saker helt utan gråtoner tycker jag.

6 kommentarer:

  1. Puh, ja vi får se. jag får helt enkelt använda sjukt mkt doping och beskriva min väg till toppen.

    SvaraRadera
  2. Vill bara meddela att man inte kliver av hästar utan sitter av dem ;-) För övrigt tycker jag att din teckning är fin!

    Håller förresten med Daniel om att OS-tema vore kul. Kanske illustrationer om udda sporter och ögonblick...

    SvaraRadera
  3. jaja, sitter, kliver, tomata, potato. ja OS-tema kanske kan vara ngt, men med någon sorts edge i så fall. ska fundera på koncept.

    SvaraRadera
  4. hehe, på den gode Clays gravsten står det "he never killed a man that did not need killing"

    //Jeff

    SvaraRadera