Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

söndag 17 juni 2012

Negativt utrymme i akvarell

Jag verkar ha blivit lite förälskad i akvarell. det är ju riktigt kul! Även om jag antar att jag kommer tillbaka till de andra teknikerna snart. inte minst fysiska grejer, så känns det som akvarell kommer att bli en del av verktygslådan. det känns roligt efter att ha dissat det så många år. tydligen kan man måla andra grejer än skärgårdsmotiv med akvarell.

Jag har varit sugen på att lära mig negativt utrymme ett tag och bestämde mig för ett försök idag. jag tog och ritade ett ansikte och försökte tänka negativt utrymme. Så istället för att måla ansiktets kontur så fick bakgrunden vara det som beskrev ansiktets form. Sedan så målade jag med vatten på platser och duttade med färg för att få den här utrunna känslan. Jag försökte tänka mig akvarellen som ett sätt att måla monokromt, ungefär som när man målar med svart tusch. Jag är för tillfället sjukt nöjd med den här! Får se om känslan håller i sig, men just nu är livet gött!

Akvarell-dude

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar