Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

måndag 25 juni 2012

Gammal blyertsfarbror

Jag blev så inspirerad av gårdagens namibiska tant, så jag bestämde mig för att rita ett till ansikte i blyerts. Den här gången fick det bli en gammal asiatisk(?) farbror. Jag tyckte det var så roligt att rita upp ett helt ansikte från skratch på mindre än en halvtimma så innan jag körde igång så funderade jag lite på vad som gjorde gårdagens jobb så relativt snabbt. Svaret var att bara antyda skuggor och dagrar, istället för att jobba med oändliga nyanser av grått, som man gärna frestas till när man ritar i blyerts.. Sagt och gjort, jag ritade upp konturerna rätt snabbt med stiftpenna, jobbade lite extra med ögonen och började sedan genast pyssla med att markera skuggningar. Jag är rejält nöjd med den här gubben, kanske framför allt på grund av mitt medvetna sätt att ta mig an uppgiften.

Här är han:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar