Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

söndag 11 november 2012

Det är en hibiscus! Nej, det är ett salladshuvud! Nej, det ÄR en Hibiscus...

...ja. fast grön, dårå. jag köpte en häftig pennahär om dagen, det är en pensel-penna vars spets är som en pensel. Det gör att man kan justera tjockleken på linjen man ritar genom att trycka olika hårt. Från hårfin till fet spritpenna.


Jag tyckte det kunde vara kul att testa pennan genom att rita böjande former. Det fick bli en hibiscus. När jag var klar hade det tagit ungefär fem minuter, så jag bestämde mig för att färglägga. Det fick bli 23 nyanser av grönt. eller 7-8 stycken i alla fall. Det ledde ju såklart till att min fina hibiscus mest liknar ett salladshuvud, men det gör inget. Egentligen ska man ju jobba med små ytor i taget, där man blandar nyanser allt eftersom, men jag orkade inte jobba så idag. Det blev istället att jag ritade en nyans i taget. Det medförde att nyanserna inte riktigt går in i varandra, men jag orkade helt enkelt inte göra på rätt sätt. trots det: jag tycker det blev snyggt!


En kul reflektion förresten: både akvarell och promarker blir snyggare efter ett par timmar. Det verkar som om färgerna "sätter sig" efter ett tag. Att de lever en stund efter att man målat klart. Intressant tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar