Ett litet kreativitetsprojekt där jag utför ett 30minuterskonstverk om dagen i ett helt år. Tekniker och metoder är valfria.

måndag 31 december 2012

Vila i frid

Jävligt glad, men lite deppig också!


För ett drygt år sedan fick jag en bok av min fru. Det är boken Kreativitetskalendern och den presenten kom att, om inte förändra mitt liv, så åtminstone väcka liv i en slumrande hobby från min barndom, nämligen att teckna och måla. Eller jo förresten: det har faktiskt i någon mån förändrat mitt liv. Jag kommer alltid att syssla med teckning/målning/film etc i någon mån framöver.

Jag minns hur jäkla nervös jag var inför detta projekts start. Kulle jag lyckas? Skulle det bli epic fail och skammens rodnad så fort någon förde det på tal? Jag minns också att jag tog tid varje gång.

Det verkar som om jag lyckats. Inte en dag under 2012 har gått utan att jag skapat ett konstverk av något slag. Jag har gjort timelapse-filmer, vanliga filmer, stopmotion filmer. Jag har ritat med blyerts, bläck, tusch, spritpenna och faktiskt också med appen runkeeper. Jag har målat i akvarell, akryl, gouache, kaffe, vin, mosade blåbär och även mitt eget blod. Jag har gjort skulpturer av täljsten, modellera, morot och äpple.
Jag har gjort konsumtionskritisk gatukonst. Jag har gjort ståldtrådskonst.

Vad har jag inte gjort då? Massor! Men om jag begränsar mig till det jag hade tänkt så är det, vad jag kan komma på:
Tatuera mig själv. Får bli 2013.
Låtsas vara en uteliggare och filma folks reaktioner.
Sjunga offentligt och spela in film.
Spela instrument jag inte behärskar offentligt.
Brodera.

 Vissa grejer som jag gjort under året har blivit saker som jag är jättenöjd med. Ibland själva idén och ibland utförandet. Andra saker är jag otroligt missnöjd med. Fördelen med formen på det här projektet är att då man bara har en halvtimma OCH då man ska göra något varje dag, så gör det egentligen inget om det blir riktigt jävla dåligt ibland. För nästa gång blir det kanske istället jättebra!

Jag skulle gärna uppmana alla att prova på detta. det händer saker i hjärnan när man tvingar fram kreativitet och skaparkraft istället för att vänta på att "få en idé"...

Jag vill tacka några personer:
Min fru Maria som inte bara gav mig boken utan som också är otroligt kreativ och jälpt mig med idéer när jag kört fast.
Min son som varje gång blir lika imponerad av det jag ritar. Snacka om självförtroendehöjare!
Min kompis Emil som kört ett liknande projekt i år, där han fokuserat på comic-stilen och blivit helt galet duktig!
Alla som varit inne och kollat på mina "mästerverk". Det har varit otroligt peppande att se att bloggen faktiskt har besökare!
Alla ni som köpt teckningar och målningar av mig! (PS: Sara: jag skickar upp robotnik efter nyår. Förlåt för fördröjningen!)

Sist då: Nästa år, dvs i morgon startar jag ett nytt projekt: Konstindustrin, där jag vidareutforskar min kreativitet och ser vad som händer när man har mer tid på sig att slutföra en idé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar